10.10.2024 ∘ 10.00 – 16.00 ∘ Nationalmuseet

10.10.2024 ∘ 10.00 – 16.00 ∘ Nationalmuseet

Arbejdsrum

I arbejdsrummene tager vi arbejdshandskerne på og finder løsninger på udfordringerne for kunst og kultur i dagtilbud.

Her arbejder vi på at finde en fælles vej til effektfulde handlinger og løsninger på tværs af vores fagligheder.   

Hvert rum har én facilitator og to provokatører. Disse tre vil – i dialog om provokatørernes praksis og udfordringer – åbne arbejdsrummene.  

Herefter går vi ind i den aktive del af arbejdsrummet. Der er sat god tid af til, at man i grupper:

  • reflekterer over indsigter fra dialogen
  • diskuterer og sparrer om konkrete udfordringer
  • laver aftaler og starter på handleplaner

Arbejdsrummet faciliteres for, at vi hver især går derfra med en klar plan for det næste skridt i forankringen af kunst og kultur i dagtilbud. 

Arbejdsrummene er delt ind i fire temaer, du kan læse mere om herunder:

Kvalitet

Kvalitet

Hvordan sikrer vi, at kunst- og kulturindsatser for børn er af høj kvalitet i både pædagogisk og kunstnerisk forstand?
Hvilken indvirkning har kvaliteten af børns møde med kunst og kultur for fremtidens børnekultur?

Senior advisor ved Copenhagen Institute for future studies Nicklas Larsen faciliterer en indledende dialog mellem pædagogisk konsulent ved Frederikshavn kommune Britta Jeppesen og kunstner Kristoffer Ørum.
Læs om facilitator og provokatører her

Deltagelse

Deltagelse

Hvad giver det børn at være aktivt deltagende og oplevende i kunst og kultur?
Hvordan sikrer vi, at børn har reelle udfoldelses- og deltagelsesmuligheder i de kunst- og kulturindsatser, de er en del af?

Bibliotekschef i Vejle Kommune Mette Strømgaard Dalby faciliterer en indledende dialog mellem kunstner Gudrun Hasle og forsker Nils Falk Hansen.
Læs om facilitator og provokatører her

Tilgængelighed

Tilgængelighed

Hvordan sikrer vi, at kunst og kultur bliver vedvarende tilgængeligt og relevant for alle børn – og ikke kun f.eks. de socioøkonomisk stærke grupper i storbyerne?
Hvordan sørger vi for, at kunst- og kulturindsatser møder børnene med åbenhed og giver plads til alt det, de kommer med og af?

Medstifter og senior advisor hos In futurum Moussa Mchangama faciliterer en indledende dialog mellem kunstner Karoline H. Larsen og leder for Musikhøjskolen Clara Vuust.
Læs om facilitator og provokatører her

Organisering

Organisering

Kan vi, gennem strategisk organisering, sikre at børn får lige adgang til at møde og deltage i kunst og kultur?
Man taler om breddeidræt, kan man også tale om breddekultur?

Kulturstrategisk chefrådgiver ved HAVE kommunikation Ole Winther faciliterer en indledende dialog mellem formand for børne- og kulturchefforeningens netværk Sofie Plenge og bestyrelsesmedlem i DGI Pia Allerslev.
Læs om facilitator og provokatører her